Siirry sisältöön
Kontakta oss
Kontakta oss
Kontakta oss
Kontakta oss

Ratatek 12 år av järnvägselektrifiering

Ratatek 12 år av järnvägselektrifiering

Ratatek fyllde 12 i början av maj (2020). Under dessa år har vi byggt en trovärdig organisation i två länder och utrustat dem med lämplig utrustning. Vi har också genomgått ett slags generationsskifte för sju år sedan, när några av våra grundare började njuta av intjänade pensionsdagar. Just nu är vi på en starkare grund än någonsin tidigare och känner att vi är en viktig aktör i vår bransch.

Delaktighet i stora järnvägsprojekt

Vi är för närvarande involverade i stora järnvägsprojekt.

De viktigaste är nedan:

  • Ramlösa – Lund, Fö-lina (Sverige)
  • Roslagsbanans utbyggnad (Sverige)
  • LUIMA-projektet (Luumäki – Imatra)
  • KoKoHa-projektet (Kouvola – Kotka – Fredrikshamn)
  • HELRA-projektet (Helsingfors bangård)
  • Ylivieska – Iisalmi-projektet

Vi är övertygade om att vi, med vår erfarenhet tillsammans med våra partners, kan tillföra en viss arbetskultur av smidigt utförande inom projekten.

I Sverige har vi etablerat goda relationer med våra långsiktiga partners. Vi arbetar idag som kontaktledningsentreprenör inom sex olika projekt som färdigställs av Trafikverket och Stockholms stad SL.

Kompetent personal

Storleken på vår organisation har ökat stadigt under de senaste 12 åren och nu sysselsätter vi idag 50 personer.

Våra experter gör spårvagnsuppdrag med ramavtal för HKL (Helsingfors spårvägar) och många stora designbyråer. Vi är också Trafikledsverkets (Finland) avtalspartner inom järnvägsprojektering.

I Sverige har vi främst varit aktiva som underentreprenör tillsammans med våra partners, och utfört bl.a. följande projekt: Stockholm Norvik Hamn, Utförandeentreprenad Dubbelspårfunktion på godsstråket genom Hallsberg, Vallentuna-Lindholmen BEST, Tvärbanans förlängning mot Sickla, Upprustning av Saltsjöbanan, Entreprenad SB7: Kontaktledning, del 1 + 2 Henriksdal – Saltsjöbaden / Solsidan (Huvudentreprenör).

I Finland har vi utfört följande totalentreprenader gällande projektering och montering av ktl; Seinäjoki-Vasa, Karleby – Ykspihlaja, Lapua – Ruha, Kemijärvi – Patokangas, Jyväskylä – Äänekoski och Björneborg-Tallholmen.

Allt detta möjliggörs av vår mycket erfarna och kunniga personal. De flesta av våra anställda har varit med på vår resa till denna dag.