MAL Nokia hankkeella päättyi maanantaina illalla massiivinen 72 tunnin liikennekatko, jonka aikana saatiin onnistuneesti siirrettyä uusi alikulkusilta raiteiden alle ja raiteet palautettua takaisin junaliikenteelle aikataulun mukaisesti. Liikennekatkossa tehtiin myös valmistelevia sähköradan muutostöitä ratapihan molemmissa päissä ja suoritettiin turvalaitemuutoksia käyttöönottoineen.
Uusi alikulkusilta on massiivinen betonirakennelma, mikä rakennettiin kahdessa lohkossa liikennöityjen raiteiden ulkopuolella, nostettiin siirtoradalle ja tunkattiin raiteiden alle.
Jotta siirto voitiin suorittaa, tuli purkaa nykyiset rautatierakenteet kaivannon päältä, louhia maata ja kalliota raiteiden alta sekä siirtää valtavia määriä louhetta pois työmaalta, purkaa ennalta rakennettuja tukiseiniä sekä rakentaa uusia.
Sillan siirto tällä tavalla toteutettuna louhintoineen liikennekatkossa oli ainutlaatuista. Ratatekilta löytyy osaamista myös tämän tyyppisten ainutlaatuisten ja poikkeuksellisten hankkeiden menestyksekkääseen toteutukseen.
Alikulkusillan siirron jälkeen tuli rakentaa uudet raiteen rakennekerrokset oikeaan geometriaan sekä asentaa raiteet uudelleen ja tukea ne oikeaan asemaan tukemiskoneella. Tämän lisäksi sähköratarakenteet sekä vahvavirtalaitteet rakennettiin asianmukaisesti paikoilleen, jotta raiteet voitiin vapauttaa uudelleen liikennöitäväksi.
Hyvin suunniteltu aikataulu sekä oikeat ja osaavat resurssit mahdollistavat tällaisen työn tekemisen.
Totaalikatkon aikana tehtävät työt olivat haastavia, ja ne oli suunniteltava minuutin tarkkuudella, jotta junaliikenne palautui toimintaan häiriöttä.
Ratatekin lisäksi liikennekatkossa oli mukana merkittäviä yhteistyökumppaneita: Seinäjoen Kiintorakenne, Maanrakennus A. Putkinen, MittausGroup, NRC Group Finland sekä Hämeen Kuljetus ja Räjäytyskaksikko.