Siirry sisältöön
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Henkilöesittelyssä suunnittelupäällikkö Kenneth Strandberg

Aloitamme uuden juttusarjan, jossa esittelemme henkilöitä, jotka mahdollistavat sujuvan raideliikennöinnin ylläpitämisen sekä kehittämisen. Ratatek Oy:lla sähköratasuunnittelija on tiiviisti mukana kaikissa projektin työvaiheissa niin tarjouslaskennassa, infran suunnittelussa kuin itse käytännön toteutuksessa työmailla.

Suunnittelupäällikkö ja sähkötöiden johtaja 

Hieman yli kymmenen vuotta sitten ajatus oman suunnitteluosaston perustamisesta toi Kenneth Strandbergin töihin sekä osakkaaksi Ratatek Oy:lle. Kenneth on suunnitellut pitkän uransa aikana niin rautateiden- kuin raitioteiden sähköistyksiä sekä vahvavirtaurakoita. Ratakohteet ovat sijainnet enimmäkseen Suomessa, Ruotsissa sekä Norjassa. Sähköratasuunnittelua onkin hänelle kertynyt yli 2 000 ratakilometriä. Uran aikana työ on kuljettanut Kennethin myös pohjoismaiden lisäksi esimerkiksi Thaimaahan, jossa kohteena oli gsm-verkon sähkö- ja ukkossuojaus suunnittelu.  

”Kaikki suunnittelukohteeni ovat olleet mielenkiintoisia ja haastaneet minua sopivasti ammatillisesti. Jos tulisi nostaa yksittäinen urakka esiin niin tämä on 2000-luvun alussa suunnittelemani Pohjois-Suomen ratasähköistys. Olin aloittelemassa uraani sähköratasuunnittelijana ja kyseinen uudissähköistysprojekti oli kooltaan historian suurin. Urakan raidekilometrejä kertyi yli 700 ratakilometriä välillä OuluRovaniemi, OuluIisalmi sekä KontiomäkiVartius”, kertoo Kenneth Strandberg.

Miten ura sähköratasuunnittelijana alkoi? 

”Aloitin urani 90-luvun puolivälissä oppisopimuskoulutuksella Imatran Voiman Sähköradat Oy:llä. Olin lopettelemassa sähkövoimainsinöörin opintojani ja päädyin Ruotsiin radoille työmaapäälliköksi noin viideksi vuodeksi. Tänä aikana opin paljon käytännön työn kautta ratasähköistyksistä, toteutuksesta ja ympäristön vaikutuksesta. Työurani jatkui sähkötöiden johtajana ja työmatkustamisen vähentyessä mahdollisuus sähköratasuunnittelijan työtehtäviin aukeni. Vahva tekemisen tausta onkin aina tukenut minua suunnittelutyössä”, summaa Kenneth.   

Sähköratasuunnittelijan työssä tulee osata huomioida ympäristön lisäksi standardit kuten sähköturva, rakenteellinen kestävyys sekä käytännön toteutusta. ”Suunnittelukohteeseen tulee tutustua huolella ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa toteuttaa kohteiden suunnittelu. Yhteensovittaminen esimerkiksi johdonomistajien, muiden tekniikkalajien sekä siltarakenteista vastaavien organisaatioiden kanssa on tärkeää”, Kenneth kertoo.  Työnkuvaan sisältyykin paljon yhteistyötä yrityksen sisäisten sekä ulkoisten sidosryhmien kanssa, kuten tilaajan, rakennuttajan ja toteuttajienHankkeen tarjousvaiheesta projektin päättymiseen saakka”Toimiva projektiryhmä, sisältäen Ratatekin suunnitteluosaston ja työmaaorganisaation, onkin avain onnistumiseen”, Kenneth linjaa.  

Rata- tai raitiotiehköistys. Oleellinen on tärkeintä. 

”Ratasähköistystä suunniteltaessa itse sähköistys on aina pääosassa. Toimintaympäristö ei loppupeleissä vaikuta vaan rakenteet ovat samanlaisia ja tavoitteena on saada lanka siihen asemaan, että junat kulkevat tarvittavalla nopeudella. Suurin ero rautateiden– ja raitioteiden sähköistyksen suunnittelussa tulee kuitenkin ympäristöstä. Väyläviraston valtakunnallisissa ratasähköistysprojekteissa langat ovat enemmän omissa käsissä kuin raitioteitä suunniteltaessa, varsinkin STsähköurakoissa. Raitioteiden ratasähköistys on kokonaisprojekteihin verraten hyvin pienessä osassa hanketta. Kaupunkiympäristössä työskenneltäessä on myös enemmän muita ulkoisia seikkoja, jotka ohjaavat tekemistä”, tiivistää Kenneth.  

Suomessa kehitetään jatkuvasti ratainfraa. Iso osa yksityisestä- ja julkisesta raideliikenteestä on sähköistetty ja tuotu hiilineutraalimman infran pariin. Mitä sitten tulevaisuuden ratainfra voisi tuoda alalle?   

”Elämme maantieteellisesti pitkässä maassa, joten tulevaisuuden kehityskohteet tulevat varmaankin liittymään ratanopeuksien nostoon, ehkäpä 250–300 km/tunnissa. Lähitulevaisuus tulee kuitenkin minun osaltani olemaan kiireinen Ratatekin Ylivieska –Iisalmi hankkeen sekä muiden Suomessa ja Ruotsissa tapahtuvien projektiemme kanssa”, toteaa Kenneth.

Haluaisitko päästä työskentelemään Ratatekille Kennethin ja meidän muiden kanssa? Katso avoimet työpaikkamme täältä