Siirry sisältöön
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Työt edistyvät suomen tämän hetken pisimmällä ratasähköistys hankkeella – kuulumisia Ylivieska-Iisalmi ST-urakasta

Alkuvuodesta 2021 alkanut 162 rdkm:n uudissähköistysurakka on edennyt välitavoitteiden mukaisesti. Pitkät etäisyydet ja maasto on aiheuttanut työmaalla omat haasteensa, mutta projektin aikana on myös kehitetty uusia toimintamalleja tukemaan ratasähköistyksen toteutusta.

-Työmaalla on ollut hyvä tekemisen meininki alusta alkaen. Sujuva yhteistyö alihankkijoiden kuten Ratatek Servicen mittauspalveluiden, Suomen GPS-mittauksen, Proxionin geosuunnittelun, Maanrakennus Ohtamaan ja Maanrakennus Tukevan kanssa on nopeuttanut omalta osaltaan projektia, toteaa työmaapäällikkö Janne Pekkala.

Rataosuuden sähköistyksen suunnittelu aloitettiin helmikuussa ja kuluneen vuoden aikana työmaalla on asennettu yli 1200 perustusta.

-Perustuksista asennettiin ennen talven tuloa 50 %, mikä on n. 15 % enemmän kuin alkuperäinen tavoite. Maaperä on aiheuttanut omat haasteensa ja työmaalla on kuokka ja kairauskoneet heiluneet ahkerasti. Työmaan kaapelivauriot on onnistuttu kuitenkin pitämään todella alhaisina. Tähän menneessä suurimmat perustukset ovat olleet 11 000 kg painavia ja vaativat asennukseen 6 tuntia ja kaksi konetta, kertoo Pekkala.

Perustusasennukset jäävät talven ajaksi tauolle ja niitä jatketaan jälleen keväällä kelien salliessa. Talven yli jatketaan kuitenkin jo aloitettuja sähköratatöitä.

-Talvella teemme useaa työvaihetta päällekkäin, n. 15 sähkörata-asentajan sekä usean kiskopyöräkoneen voimin. Olemme kehittäneet syksyn aikana ajolangan vetoon teräksestä valmistettuja työnaikaisia ”väliviiksiä” eli ripustimia sekä ajolangan ohjaimeen kiinnittämiseen teräksisiä kiinnityskoukkuja. Ne nopeuttavat langanvetoa ja helpottavat asentajiemme työtä. Näitä käytettäessä ei myöskään tule jätettä kuten ennen, vaan ripustimet ja koukut voidaan käyttää uudelleen, toteaa Pekkala.

Urakka tulee valmistumaan 2023 ja päivitämmekin työmaan kuulumisia jälleen ensi vuonna. Mutta sitä ennen, minkä Pekkala uskoo olevan ensi vuoden suurin haaste?

-162 km pitkä työmaa aiheuttaa omat haasteensa, mutta ammattimaisten työryhmien kanssa on helppo pitää langat käsissä. Suurin haaste ensi vuonna tulee olemaan liikennepaikkojen perustusasennukset, mutta kyllä niihinkin keinot ja aikaa löytyy, kuten aina.