Ylivieska-Iisalmi-radan ST-urakka on valmistunut ajallaan suunnitelmien mukaisesti. Noin 162 km pituinen rataosuus muuttui hankkeen ansiosta sähköistetyksi ja sai Iisalmen päähän kolmioraiteen. Kyseessä on vuoden 2006 jälkeen suurin sähköistysprojekti Suomessa.
”Suunnittele ja toteuta mallisessa urakassa päästiin hyödyntämään kokenutta organisaatiotamme. Hanke sisälsi yli 2400 perustusta ja pylvästä ja noin 180 km ajojohdinta. Urakka vietiin läpi todella hyvässä yhteistyössä tilaajana toimineen Väyläviraston sekä tilaajan edustajan Weladon kanssa. Maailmanpolitiikka aiheutti omat haasteensa materiaalien saatavuuden ja hintojen sekä polttoaineen hinnannousun kautta, mutta nämäkin ongelmat onnistuttiin selättämään”, kertoo urakan projektipäällikkö Toni Hautala.
”Hankkeella toiminut henkilöstömme ansaitsee erittäin suuret kiitokset tästä aikataulultaan erittäin tiukan urakan toteuttamisesta. Haluaisin kiittää myös erikseen kaikkia yhteistyökumppaneitamme, joita olivat Proxion Plan Oy, Maanrakennus Ohtamaa Oy, Maanrakennus Tukeva Oy ja Suomen GPS-mittaus Oy, Ratatek Service Oy”, kiittelee Hautala.
Ratatyöurakka aloitettiin vuonna 2021 ja se valmistui aikataulun mukaisesti syksyllä 2023. Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistys palvelee erityisesti teollisuuden junaliikennettä ja vähentää merkittävästi junaliikenteen hiilijalanjälkeä. Iisalmeen rakennettava kolmioraide rauhoittaa myös Oulun ratapihaa tavaraliikenteen osalta.
Kaikki sähköiseen liikennöintiin alkaa olla valmiina, mutta ensimmäiset sähköveturit pääsevät radalla matkaan vasta alkuvuodesta 2024.
Vuosi sitten työmaapäällikkö Janne Pekkala pohti, että 162 km pitkä työmaa tulee aiheuttamaan omat haasteensa, joista suurin tulisi olemaan liikennepaikkojen perustusasennukset. Hän luotti kuitenkin ammattimaiseen henkilöstöön ja siihen, että niihinkin keinot keksitään, kuten aina.
Nyt urakan tultua päätökseen Pekkala toteaa: ”Kaivuutyöt olivat haastavia etenkin liikennepaikoilla, sillä työmaalla oli suuri määrä olemassa olevia kaapelointeja, jotka tuli ottaa huomioon työn edetessä. Niistä selvittiin erinomaisen henkilöstön, työvälineiden, koneiden sekä hermojen avulla. Myös ongelmanratkaisukyky korostui. Työsuunnittelu onnistui loistavasti ja erittäin taitava sekä motivoitunut työryhmä mahdollistivat urakan valmistumisen aikataulussa.”
Urakka on osoitus meille Ratatekissä siitä, että yhteistyöllä, hyvällä suunnittelulla ja projektiosaamisella näin mittavat hankkeet toteutetaan aikataulussa. Odotamme innolla tulevia uudissähköistysprojekteja, sillä sähköistämätöntä rataa on Suomessa jäljellä vielä noin 2 500 kilometriä.